Verzamel jij de data die jouw website genereert? Gebruik je daar (nog) Google Analytics voor? En sla je ook daadwerkelijk persoonsgegevens op binnen je website? Dan kan het zomaar zijn dat je website, ondanks een perfecte privacyverklaring, binnenkort niet langer voldoet aan de Europese wetgeving omtrent privacy regelgeving. De ons alom bekende, hoop ik dan toch, AVG of GDPR.
Het probleem is dat Google een Amerikaanse onderneming is en alle data opslaat op zijn servers. Vervolgens zijn die gegevens volgens de Amerikaanse wetgeving weer op te eisen door de Amerikaanse regering. Nou, daar gaat je prachtige privacy verklaring…
Op dit moment heeft nog niet iedereen het erover, maar het is een kwestie van tijd voordat het meer aandacht krijgt en klanten twee keer gaan nadenken voordat ze jouw cookies accepteren en iets via jouw webshop bestellen. Tijd dus voor actie!
Hoe dan verder?
Stoppen met het analyseren van je sitebezoekers doe je natuurlijk niet. Je wilt wel graag blijven weten waar je klanten vandaan komen, hoe ze navigeren op je website, of ze ook weer terugkomen, etc. etc. Allemaal informatie die je kunt gebruiken om je website én dus je business beter te kunnen sturen.
Op zoek dus naar een alternatief voor Google Analytics. Zoals altijd zijn er genoeg alternatieven, maar velen daarvan leveren amper informatie waar je iets mee kunt. Vaak wordt er wel bijgehouden hoeveel bezoekers je website heeft gehad, maar niet echt wát die bezoeker dan doet. Of je moet dure licenties aanschaffen, dan krijg je wel meer info. Maar de vraag blijft ook dan natuurlijk: wáár wordt mijn data opgeslagen?
Matomo : hét alternatief voor Google Analytics
Steeds wanneer ik op zoek ging naar een goed alternatief of iets las over de commotie rondom Google Analytics, kwam Matomo voorbijdrijven. Verschillende gerenommeerde specialisten droegen deze tool aan als alternatief. Daar moest ik dus meer van weten. Na een eerste introductie en een basis installatie binnen een bestaande WordPress website groeide mijn interesse meer en meer.
Matomo voldoet aan AVG én presteert boven verwachting
Matomo slaat alle informatie binnen Europa op. Het Amerika-probleem kunnen we dus afvinken. Maar Matomo heeft nog meer voordelen, zo ontdekte ik. De informatie wordt geen eigendom van het bedrijf achter Matomo, maar blijft van jou. Volledig AVG-proof dus. En nog mooier: het systeem is veel gebruikersvriendelijker dan Google Analytics. Voor laatstgenoemde systeem moet je zwaar gestudeerd hebben om er waardevolle informatie uit te destilleren. Matomo presenteert het juist op een zilveren schaaltje, superoverzichtelijk.
Hieronder een voorbeeld van een bezoeker van mijn website en de informatie die Matomo me geeft. Mooi toch?
